Logowanie

Aby zalogować się do administracji systemem należy do standardowego adresu strony internetowej dopisać „/wp-admin”. Otworzy się strona z możliwością zalogowania. Jest tam również funkcja przypomnienia hasła, które automatycznie zostanie przesłane na wskazany adres e-mail.

Przykład

adres strony internetowej: www.MojaStrona.pl
adres administracją strony: www.MojaStrona.pl/wp-admin

Niezależnie od tego, na której stronie administracji WordPressa jesteśmy, zawsze mamy dostęp do menu znajdującego się po lewej stronie. Zawarte są w nim następujące elementy.

Kokpit

Najczęściej znajdują się tam szybkie funkcje, statystyki strony oraz informacja o aktualizacjach. Kokpit można dostosowywać do własnych potrzeb poprzez dodawanie i usuwanie jego elementów.

Wpisy

są to treści zamieszczane na blogu. Charakteryzują się tym, że mogą być przypisane do danej kategorii.

 

PRZYKŁAD: Strona www szkoły może mieć kategorie „Gimnajzum, Liceum i Technikum. Aktualności, które dotyczą Gimnazjum, będą wyświetlane w zakładce opisanej kategorią „Gimnazjum”. Ułatwia to dostęp do szukanych treści użytkownikom strony.

Media

Biblioteka z wszystkimi materiałami graficznymi, video lub innymi załącznikami typu PDF. Są one tam katalogowane, aby jedno zdjęcie wykorzystywane w wielu miejscach strony było na serwerze bez zbędnych kopii. Ułatwia to dostęp do wszystkich załączników i grafik.

Strony

Statyczne treści strony www. Strony, które zazwyczaj mają raz wpisaną treść i nie jest ona często edytowana. Może to być oferta firmy, czy strona z mapą, danymi kontaktowymi i formularzem e-mail.

Komentarze

Jeżeli na stronie jest udostępnione komentowanie treści, to w zakładce „komentarze” można nimi zarządzać.

Wygląd

Wszelkie funkcje edytujące wygląd strony.

Wtyczki

Dodatki doinstalowywane oddzielnie.

Użytkownicy

Zarządzanie użytkownikami i przydzielanie im uprawnień do edycji strony.

Narzędzia

Funkcje importu i eksportu treści.

Ustawienia

Zaawansowane ustawienia systemu wordpress.

Wpisy

Wstawianie nowych informacji bez kasowania starszych treści. Idealne rozwiązanie w przypadku działu aktualności, newsów, czy bloga.

Dodawanie i edytowanie wpisów

Po wejściu w dział „Wpisy” można zarówno stworzyć nowy wpis jak i edytować już istniejący (klikając na „edytuj” pod nazwą wybranego wpisu).

Całość składa się z kilku stałych elementów.

  1. Tytuł wpisu.
  2. Główne okno do wpisywania treści.
  3. Po prawej dział publikowania, umożliwiający sprawdzenie dostępności wpisu, zapisanie szkicu, czy wprowadzenie zmian i opublikowanie wpisu.
  4. Obrazek wyróżniający – Główna grafika charakteryzująca wpis – często ikonka wpisu.
  5. Kategorie. Aby wpis był wyświetlany w wybranej kategorii należy ją zaznaczyć. Można zaznaczyć kilka kategorii.
  6. Tagi – słowa kluczowe opisujące dany wpis – nie są wymagane, ale mogą pozytywnie wpływać na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach.

Dodawanie zdjęć i załączników

W celu dodania grafiki lub załącznika do wpisu należy wybrać przycisk „Dodaj medium”. Pojawi się okno z możliwością wysłania nowego załącznika, utworzenia galerii (wiele zdjęć razem) lub wgrania plików już wcześniej wgranych na stronę i dostępnych w bibliotece.

Wysłane bądź wybrane zdjęcie wystarczy wybrać i użyć funkcji „Wstaw do wpisu”.

Strony to stałe elementy witryny internetowej. Budowanie strony jest identyczne jak wpisu z dwoma wyjątkami:

  1. Strony same w sobie są „zakładkami” witryny, więc nie potrzebują kategorii.
  2. Strony mogą mieć różną budowę – składać się z różnych elementów, dlatego jest dział „Atrybuty strony” dostępny pod funkcjami publikowania, gdzie można ustawić tzw. „Rodzica”. Rodzic to kategoria wyższa. W przykładzie szkoły mogłoby to być: zakładka główna/rodzic „O nas” i strony niższego rzędu należące do wybranego rodzica np. „Historia szkoły” i „Patron szkoły”.

Page builder – rozszerzone możliwości budowania strony

Ponieważ sama treść bywa mało interesująca używamy specjalnego szablonu rozszerzającego możliwości budowania strony. Aby go włączyć klikamy „Use page builder”.

Dzięki tej funkcji możemy tworzyć stronę za pomocą modułów. Każdy element na stronie odpowiada modułowi w edytorze. Ale jest pewien warunek. Każdy moduł musi być ulokowany w „Row” (rzędach), a te w „Section” (sekcjach). Poniżej opis tych trzech elementów.

 

Sekcje

Najbardziej podstawowe i największe klocki stosowane w projektowaniu układów. Są one wykorzystywane do tworzenia obszarów najwyższego poziomu w stronie. Są dwa rodzaje sekcji: Regularne („Add Section”) i pełnej szerokości („Add Fullwidth Secion”). Regularne Sekcje wykonane są z wierszy („row”). A sekcje pełnej szerokości składają się z modułów pełnej szerokości strony.

Wiersze („Row”)

Wiersze są wewnątrz sekcji. W jednej sekcji może być dowolna liczba wierszy. Istnieje ich wiele rodzajów i dzielą szerokość strony na kolumny. Np. można wybrać wiersz dzielący stronę na dwie równe części (lewą i prawą) lub inny wiersz dzielący stronę na 50% strony + 25% + 25%. Do podzielonych elementów można wkładać moduły „Modules”.

Moduły

Najważniejsze elementy to moduły. Stanowią wizualne elementy tworzące stronę (t.j. zdjęcia, tekst, formularz, itp). Pasują do kolumny każdej szerokości. Można je umieszczać w wierszach.

Rodzaje modułów

Istnieje wiele różnych modułów, a ich lista stale wzrasta, dlatego poniżej zamieszone zostaną tylko najbardziej przydatne i podstawowe.

  • Image – zdjęcie
  • Gallery – galeria zdjęć
  • Text – zwykły element z treścią tekstową
  • Contact Form – formularz kontaktowy
  • Sidebar – kolumna boczna (identyczna jak prawa kolumna we wpisach)
  • Divider – odstęp między elementami
  • Blog – lista wpisów z wybranej kategorii
  • Map – Mapa

Edycja, przenoszenie i kasowanie modułu

  1. Przycisk do edytowania modułu. Można zmieniać treść oraz ustawienia takie jak kolor, rodzaj tła itp.
  2. Można dowolnie przenosić moduły metodą „przeciągnij i upuść”.
  3. „X” kasuje dany moduł / kolumnę lub sekcję.

Użytkownicy to osoby, które mają pewne prawa do edycji strony. Można dodawać nieograniczoną ilość nowych użytkowników oraz edytować ich uprawnienia. W rozwijanym menu „Rola” występuje kilka opcji do wyboru, w zależności od wybranej użytkownik będzie miał następujące prawa.

Administrator

Ktoś, kto ma dostęp do wszystkich funkcji administracji.

Redaktor

Ktoś, kto może publikować i zarządzać wpisami i stronami, jak również zarządzać użytkownikami innych wpisów, itp.

Autor

Ktoś, kto może publikować i zarządzać własnymi wpisami.

Współtwórca

Ktoś, kto może pisać i zarządzać swoimi wpisami, ale nie uprawnień na ich publikację.

Subskrybent

Ktoś, kto może zarządzać jedynie własnym profilem.

Zdjęcia i materiały czerpano od producenta szablonu "ElegantThemes.com". Oświadczam, że firma AdiNet posiada wszelkie wymagane licencje potrzebne do wykorzystania szablonów tego producenta.